Svar på kommentar!

Postat av: M
Varför har du graman egentligen?




Tänkte svara lite snabbt på en kommentar jag fick om varför jag använder Graman. Och det gör jag för att min häst är väldigt pigg och stark och ofta väldigt okoncentrerad när jag ska jobba henne (speciellt nu under igångsättningen). Så för att det inte ska bli en massa fläng så använder jag gramanen som en hjälp, Villa blir lugnare och mer fokuserad och jag slipper bråka med henne.

Jag föredrar Graman om jag ska använda hjälptyglar eftersom man själv kan välja hur mycket effekt man vill att den ska ge, använder man tex. inspänningstyglar eller gummisnodd så stannar den på samma ställe hela ridpasset, dem ger givetvis med sig när hästen "böjer på nacken" men man kan inte styra dom så mycket. En graman kan man välja att korta om man vill, eller länga om man inte tycker man behöver den, när hästen tex. kommit ner i varv och börjar jobba på bra utan att man behöver använda gramanen.

Så, det är därför jag använder graman. Kan även lägga till att jag inte gillar graman om fel person använder den, om man inte vet hur den fungerar. Men, för mig är den till stor hjälp. Hoppas du fick svar på din fråga! (Har även redan skrivit i tidigare inlägg varför jag rider med Graman)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0