Godmorgon!


Vart ingen praktik för mig idag, känner mig dålig + att skjutsen dit sket sig. Så nu sitter jag i soffan och ska väl snart äta lite frukost. Tänkte försöka städa undan lite här också. Ska åka in till stan vid halv 4 och möta upp Jonas. Ska åka till hööks och köpa en graman! min är helt försvunnen, undra vart den tagit vägen....?

Funderade på att köpa en thiedeman tygel först just för att slippa två tyglar och för att den inte hänger så mycket vid frambenen som en graman gör. Men ångrade mig, tycker endå att att graman är bättre för då kan man styra helt själv hur mycket effekt man vill ha utav den. Tycker det är en bra hjälptygel, men definitivit inte i fel händer.

Hjälptyglar används för att hästen skall arbeta i rätt form genom att trampa under sig, höja ryggen och böja på nacken. En häst som inte går i rätt form har ofta dåliga ryggmuskler. Att hästen böjer på nacken behöver inte betyda att den trampar under sig och jobbar på rätt sätt.

Jag kan alltså rida min häst i form utan hjälptygel men nu under igångsättningen så ser jag det bara som en fördel att använda graman för att komma åt henne lättare även fast hon är grymt pigg, stressad och stark.

Åker lite senare till stallet idag eftersom jag har kvällfodringen, får se om jag rider ut en sväng eller om jag går bort till ridhuset. Hörs senare!

KRAM





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0