Tips

Fick  ett litet tips av cissi idag när jag var i ridhuset. Hon förklarade en sak som många använt till sina hästar om dom är lite väl känslig för skänkeln och gärna drar iväg i 190 km/h när man bara råkar peta på dom.

Villa är lite så, och har alltid varit. Men idag provade jag på "Desensing" (stavning?) och det går ut på att man ska typ avreagera hästen eller hur man ska förklara. Man drar iallafall benen längs magen och trycker försiktigt lite här och där till att hästen bara går på som vanligt utan att börja trava, flytta sig osv.

Villa var inte så mottaglig för detta idag, men vi ska fortsätta träna på det här. Tror det kan vara bra för henne. Hon är lite för känslig för skänkeln, och extremt framåt. Så om jag kan få lite mer bakåt tänk i henne, även därför jag ryggar när hon vill gå framåt, så vore det klockrent.

Får skriva mer utförligt senare när jag provat detta några fler gånger! =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0