hjälp

Någon som är bättre på det här med foder än mig?
Var lite osäker på hur jag skulle göra och jag vet att det är hel del hästkunniga personer som läser min blogg så jag tänkte att det är lika bra att få lite tips.

Villa har ätit GROOV 90 under en rätt lång tid. Och hon har nu börjat fått GROOV 125 istället, rättare sagt igår. Den stora skillnaden mellan de 2 är råproteinhalten (13,5% i 125 och 11% i 90) och andelen smältbart Rp (125g i 125 och 90g i 90).

Om GROOV 125:
Kompletteringsfoder (färdigfoder) Säkrar intaget av kvalitetsprotein och fibrer hos alla hästar. Extra högt innehåll av de viktiga aminosyrorna lysin och metionin. Lämpligt vid ökat proteinbehov.

Min fråga är nu. Precis som med allt annat så ska man ju ha en period där man vänjer in hästen med det nya fodret. Men då Villa ätit GROOV 90 som är ungefär exakt samma sak fast med mindre protein, borde jag kunna börja ge henne full giva av 125 snabbare då eller ska jag ha lika lång invänjningsperiod som vanligt?

På slutet fick hon ca 3/4 av en skopa (1 kg skopa) GROOV 90, nu får hon 3 nävar om dagen av 125. När kan jag börja ge henne mer? För jag är väldigt rädd att hon ska få i sig mer än hon behöver då jag inte har gjort någon höanalys. Hur ska jag göra? Tacksam för svar

Kommentarer
Postat av: Ellinor

Jag tycker du ska göra en analys, det är det enda sättet att veta säkert

2011-12-04 @ 21:33:33
URL: http://felfri.net
Postat av: Alex

Du kan byta direkt. Det säger Krafft själv, eftersom produkterna är så lika. Du kan läsa om det på hemsidan. Tycker du ska prova Groov SPC eftersom det är bra för magen o hon är ju lös i magen

2011-12-04 @ 22:05:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0